Bærekraft
Fiskars leverer produkter som kundene kan ha nytte av: for å oppleve mer glede i hverdagen, styrke tilhørigheten til naturen, utfolde kreativiteten sin og forenkle livet både hjemme og ute.
Produktene er dessuten laget for å vare – i generasjon etter generasjon, eller kanskje i all evighet.
Når du velger Fiskars, får du utstyr som varer
Vi gjør vårt ytterste for at produktene våre skal representere gode verdier, slik at du kan lage mat, jobbe i hagen og være kreativ.
Våre tre fokusområder:
- premiumdesign for en bedre hverdag
- langsiktig klimaengasjement
- nordisk arv av tilfredshet og likeverd
oppsummerer arbeidet for å sikre at Fiskars som varemerke alltid markerer et positivt bidrag.
PREMIUMDESIGN FOR EN BEDRE HVERDAG
Produktene våre er laget for å vare – for å bringe glede i og rundt hjemmet i flere tiår. Målet er at produktene våre skal kunne brukes i generasjoner, kanskje for all fremtid.
- Vi lager varige produkter med uovertruffen kvalitet.
- Vi forlenger produktenes levetid med sirkulære tjenester.
- Vi bruker resirkulerte materialer der det er mulig, vi prøver ut fornybare og biobaserte materialer og unngår farlige kjemikalier.
- Vi optimaliserer materialbruken og minimerer avfallsmengden.
- Som en del av Fiskars Group har vi gjennomgått hvilke risikoer og muligheter virksomheten vår representerer for biomangfoldet, og vi er opptatt av å minimere den negative påvirkningen på økosystemene i naturen.
LANGSIKTIG KLIMAENGASJEMENT
Verktøyet vårt inspirerer folk til å komme i kontakt med naturen, men virksomheten vår avhenger også at vi har en klode som det er mulig å bo på. Det er derfor vi har igangsatt et langsiktig klimainitiativ.
- Vi har forpliktet oss til de vitenskapsbaserte utslippsmålene.
- Vi instruerer og oppmuntrer leverandørene våre til å sette seg strenge utslippsmål.
- Som en del av Fiskars Group har vi satt oss et langsiktig mål om netto nullutslipp.
NORDISK ARV AV TILFREDSHET OG LIKEVERD
Verktøyet vårt er produsert for å øke tilfredsheten i og rundt hjemmet. Men vi tar også trivsel, tilfredshet og likeverd på alvor i arbeidsmiljøet og gjennom hele verdikjeden. Dette er faktisk helt i tråd med vår nordiske arv, siden Fiskars’ historie er basert på de nordiske verdiene sosial likhet, rettferdighet, åpenhet og tillit.
- Vi utformer produkter som tar hensyn til mangfold og inkludering.
- Vi bygger en trygg, likeverdig, inkluderende og rettferdig arbeidsplass for medarbeiderne i Fiskars.
- Vi respekterer og forsvarer menneskerettighetene i alt vi gjør, og vi forventer at partnerne våre gjør det samme.
- Vi tar vare på arven vår og investerer i Fiskars-landsbyen, der merkevaren vår har sine røtter.
Fiskars Groups bærekraftsmål og satsinger
Fiskars Groups to satsinger, å ligge i forkant innen design mot bruk og kast-kulturen og å gjøre hverdagen til noe ekstraordinært, ligger til grunn for alle beslutninger på konsernnivå. Fiskars Group fører jevnlig tilsyn med fremdriften på alle nivåer.