Vår historie
Fra 1649 til i dag
375 år med Fiskars
Fiskars er best kjent for sine ikoniske oransje sakser og funksjonelle redskaper som er perfekte for hagearbeid, kreativitet og matlaging. Selskapet ble grunnlagt i 1649 som et jernverk ved den finske elven Fiskars. Elven sørget for kraftforsyning, en transportrute til hele verden og et navn som 375 år senere fremdeles er synonymt med høy kvalitet, gjennomtenkt design og dyp respekt for naturen som vi er så avhengige av.
Mye har skjedd i løpet av disse 375 årene. Verden har endret seg som følge av industrialisering, kontinuerlig innovasjon og ulike gjennombrudd. Både elektrisiteten og penicillinen har blitt oppfunnet, og Fiskars var faktisk allerede i drift da USA ble grunnlagt.
I 2024 feirer Fiskars sitt 375-årsjubileum med arrangementer og produkter
I 2024 feirer Fiskars sitt 375-årsjubileum med arrangementer og produkter knyttet til Fiskars’ opprinnelse ved Fiskars-elven. Blant årets viktigste begivenheter er samarbeidet med Fiskars Village Art & Design Biennale og egne jubileumsutgaver av de ikoniske produktene våre, blant annet sakser og økser.
2023: Finlands mest anerkjente varemerke
I 2023 ble Fiskars kåret til Finlands mest anerkjente varemerke for femte gang av forbrukerne. Denne anerkjennelsen betyr mye og oppmuntrer oss til å fortsette arbeidet med tidløs, sofistikert, detaljert design av ypperste kvalitet.
2020: Verdens beste designteam
I 2020 mottok Fiskars utmerkelsen Red Dot: Design Team of the Year. Den har tidligere blitt tildelt blant annet Ferrari, Apple og Adidas. Fiskars’ design er fremdeles inspirert av jernverket i Fiskars og spesielt naturen som omgir det.
2000-tallet: Fiskars Group ekspanderer
På 2000-tallet konsentrerte Fiskars Group seg om forbruksvarer og vekst gjennom oppkjøp. Oppkjøpet av Iittala i 2007 styrket posisjonen innen kjøkkenprodukter. Fiskars Group omfatter i dag varemerker som blant annet Fiskars, Georg Jensen, Royal Copenhagen, Wedgwood, Moomin Arabia, Gerber, Iittala og Waterford.
1990-tallet: Innovasjon innen økser
Fiskars Handy-serien lanserte økser med plastskaft. Lettheten og de gode kløyveegenskapene ble svært godt mottatt. Fiskars’ produktutvikling skapte en blanding av stål og plast med en slitestyrke som var i en klasse for seg selv.
1980-tallet: Fiskars gjør rakingen lett
I 1985 fulgte Fiskars opp saksene med oransje håndtak med å lansere river med plasthode. De lette og robuste rivene ble snart markedsledende.
1977: Inn i en ny verden
Drevet av de oransje saksenes popularitet etablerte Fiskars i 1977 en fabrikk i USA. I dag er de ikoniske saksene utstilt blant annet på Museum of Modern Art i New York.
1967: Oransje håndtak for verden
Fiskars’ sterke ekspertise innen metallbearbeiding, plastproduksjonens inntog og et ønske om innovasjon førte i 1967 til utviklingen av verdens første saks med plasthåndtak. De klassiske saksene med oransje håndtak produseres fortsatt ved fabrikken i Billnäs, og hver eneste saks blir testet for hånd.
1940-tallet: Masseproduksjonens begynnelse
Etter å ha kommet seg gjennom de harde trettiåra og andre verdenskrig kunne ledelsen i Fiskars endelig gjøre alvor av planene om å omstrukturere selskapet for å starte masseproduksjon.
1920-tallet: Bedre stål, bedre verktøy
På 1920-tallet ble Fiskars mer produktive, og produktsortimentet ble utvidet med flere nye stålbearbeidingsmetoder. Fiskars grunnla Finlands første fabrikk for metallfjærer.
1890-tallet: Røtter også i Sorsakoski i den østlige delen av Finland
Fiskars’ stekepanner og kjeler produseres på fabrikken i Sorsakoski i regionen Norra Savolax. Fabrikken har vært en viktig del av landsbyen Sorsakoski og Leppävirta-regionen siden 1891, først under Hackman og senere under Fiskars.
1837: Verdensledende maskinverksted
I 1837 utførte Fiskars igjen et banebrytende arbeid i Finland ved å anlegge landets første maskinverksted i landsbyen Fiskars. Det var blant de første verkstedene i verden som begynte å produsere dampmotorer.
1832: Tid for innovasjon
I 1832 grunnla Fiskars Finlands første kunstsmie for å starte produksjon av gafler og sakser, som senere ble verdens mest populære.
1783: Fra kobber til jern
I 1783 ble jernverket overtatt av familien Björkman, og produksjonen ble konsentrert om prosessering av kobbermalm fra den nærliggende gruven.
1649: Begynnelsen
I 1649 fikk Peter Thorwöste tillatelse til å sette opp en masovn og en smie i en liten landsby som het Fiskars.
Den lille landsbyen Fiskars
Landsbyen Fiskars, som er Fiskars’ fødested, er en pioner innen finsk industri, der man fremdeles kan se, føle og smake tradisjonen med å jobbe og skape noe sammen i fellesskap. Design, kunst, historie og håndverk møter smakene fra lokal mat, og naturstier leder fra storslått arkitektur til uberørt natur.
Fiskars’ varemerke
Fiskars’ mål er å gjøre folk lykkeligere ved å gjøre de daglige oppgavene enklere, mer behagelige og mer bærekraftige. Fiskars kvalitetsprodukter er designet for hage, kjøkken og kreative aktiviteter, de er tidløst funksjonelle og inspirerende og gir varig glede og trivsel fra generasjon til generasjon.
Fiskars Group
Fiskars er en del av Fiskars Group. Fiskars Group er det globale senteret for designdrevne merkevarer for inne- og utebruk. Siden 1649 har vi designet produkter med tidløs, formålstjenlig og funksjonell skjønnhet som gir grobunn for innovasjon og bærekraftig vekst.